Saab 9000 Kliimaseadmete areng
Algallikas: http://www.tomorrowstechnician.com/tt/t230332.htm
mis omakorda baseerub Boe Kalinoski artiklile ImportCar magazine
Tõlkis ja kohandas: duesenberg
Kui Saab esitles 1986. aastal mudelit 9000, oli see Rootsi autovalmistajale
revolutsiooniline hetk. Esimest korda oli Saabi mudelivalikus auto suurema hulga
elektroonikaseadmetega, sealhulgas ka keerukas kliimaseade. Saabile kohaselt oli
ka kliimaseade ACC1 väikese omapäraga - seda ei saanud välja lülitada ning
konstruktsiooni iseärasuse tõttu (õhu suunamist teostava klapi asendit jälgiti
potentsiomeetri vahendusel) võis juhtuda, et seade omadega pisut sassi läks ja
vabalt valitud õhuavadest vabalt valitud temperatuuriga õhku puhus.
Nutikam Saab
1990. aastal tuli Saab välja palju "nutikama" süsteemiga ACC2.
Uuel süsteemil olid täiuslikumad sensorid, täpsem õhuvoogude juhtimine ja ka
väljalülitusnupp.
Huvitav ja innovaatiline lahendus on päikeseandur (Saabi patenteeritud lahendus).
Päikeseandur fotoelemendi kujul päikesekiirguse intensiivsuse mõõtmiseks
oli ka ACC1-l, kuid ACC2-l loodi viiest fotoelemendist ja mikroskeemist seade, mis lisaks
arvutas veel ka päikese tõusunurka ning isegi selle, millisest suunast päike paistab.
Saavutamaks kiiremat ja täpsemat kontrolli salongi kliima üle, laiendati
ACC2 mikroprotsessori mälu. Lihtsustamaks rikkeotsingut lisati seadmele
täiuslikum enesekontrolli funktsioon (ACC2-l kuvatakse displeil leitud
vigade arv umbes kümne sekundi jooksul pärast käivitust). Mõistagi on
võimalus ühendada testiskanner TECH II, vastava tarkvaraga varustatult
kommunikeerub see ka teiste auto süsteemidega.
1995-1998 mudelitel täiustati kliimaseadet veelgi: mikroprotsessor rekalibreeriti
ja lisati andur, mis jälgis süsteemist väljuva õhu temperatuuri.
Kliimaseadme juhtplokk saab infot neljalt andurilt ja juhtnuppude seadetest.
Peale auto käivitamist lülitub seade automaatselt sisse ja vastavalt vajadusele
kas soojendab või jahutab sisenevat õhku kuni soovitud salongitemperatuuri
saavutamiseni. Seade lülitab automaatselt sisse konditsioneeri pumba,
kui välisõhu temperatuur on suurem kui 5°C. Kütusekulu suurt tõusu töötavast
konditsioneerist siiski peljata ei tasu, kuna konditsioneeri pump lülitatakse
tööle mõneks minutiks korraga (kui pikalt konditsioneeri pump töötab,
sõltub sellest, kui jahedat õhku salongi soovitakse). Liiatigi kuivatab
konditsioneer meie liigniiske õhu just parajaks.
Alati on võimalus programmi automaatsetest seadetest mööda hiilida ja valida funktsioone
käsitsi. Sellisel puhul jätab seade valitud funktsiooni käsijuhtimisele, kuid
jälgib automaatselt teisi. (näiteks saab käsitsi muuta ventilaatori pöörlemiskiirust,
kuid sissepuhutava õhu temperatuuri reguleerimisega hoitakse salongi temperatuur
etteantud väärtuse juures).
Külma ilmaga käivitamisel aktiviseerib ACC programm automaatselt tagaklaasi ja
peeglite soojenduse, juhib õhuvoolu esiklaasile ja seab maksimaalse temperatuuri
ning ventilaatori madalad pöörded. Niipea kui salongi sisenev õhk on veidi
soojenenud, suunatakse osa õhuvoolu jalgaderuumi ja ventilaatori pöördeid suurendatakse.
Kui salongi temperatuur jõuab etteantud temperatuurini, vähendab seade ventilaatori
pöördeid ja alandab sissepuhutava õhu temperatuuri ning edasi toimubki valitud
temperatuuri hoidmine sissepuhutava õhu temperatuuri ja ventilaatori pöördetega
automaatse muutmisega.
Soja ilmaga käivitades suunab ACC programm õhuvoolu armatuurlaua esipaneelil
olevatesse õhuavadesse, lülitab sisse konditsioneeri (kui just ECON olek
pole valitud) ja seab ventilaatori pöörded maksimaalseks. Kui välisõhu
temperatuur on suurem kui 27°C, lülitab seade umbes ühe minuti pärast sisse
salongiõhu retsirkulatsiooni. Kui salongi temperatuur läheneb valitud temperatuurile,
lülitatakse õhuvõtt ümber välisõhule ja ventilaatori pöördeid vähendatakse
sobivale tasemele.
ACC-d on võimalik ka ise mingil määral programmeerida, et iga kord autot
käivitades lülitataks sisse soovitud funktsioonid. Selleks tuleb need
funktsioonid käsitsi valida ja peale seda korraga vajutada alla parempoolse
klahvideveeru kõige ülemine ja kõige alumine klahv. Nüüd tuleks süüte välja
lülitada ja ca 4 minutit oodata (kuni salongiõhu temperatuuri andur oma tööd lõpetab)
enne kui programeerimise tulemusi testida saab. Tõhistada saab programmeerimist
vasakpoolse klahvideveeru kõige ülemise (AUTO) ja kõige alumise (OFF) klahvi
korraga allavajutamisel.
Mõnikord võib olla vajadus ACC rekalibreerida (näiteks peale akujuhtme eemaldamist vms.)
Selleks tuleb kooraga alla vajutada vasakpoolse klahvideveeru kõige ülemine
ja parempoolse klahvideveeru kõige alumine klahv. Kalibreerimise käigus näidatakse
displeil kas "0" või kui mõni viga leitakse, siis vea kood. Kui kalibreerimine
lõppenud, näitab displei taas valitud temperatuuri.
Seadmed Soojendusradikas on paigutatud seadme alaossa. Kuna Saab
ei kasuta selle süsteemi puhul soojakraani, on soojendusradikas alati tuline kui
mootor töötemperatuuri saavutanud. Salongi juhitava õhu reguleerimise eest
kannavad hoolt kaks pöördklappi, mis kõrgeima soovitud temperatuuri puhul
suunavad kogu õhuvoolu läbi soojendusradika ja madalaima soovitud temperatuuri
puhul kogu õhuvoolu radikast mööda.
Kui jahutussüsteemist on lahkunud mõningane kogus vedelikku, salongipõrand on märg ja lõhnab
antifriisi järele, tasub otsekohe kahtlustada soojendusradika lekkimist. Koos radika
vahetusega on soovitav vahetada ka ventilaatori mootor, kuna radikani jõudmiseks
tuleb ventilaatori mootor niikuinii eemaldada ja liiatigi on mootoril kalduvus
ära väsida enam-vähem samal ajal kui soojendusradikalgi (või siis vähe hiljem).
Parim kindlustus võimalike soojendusradika lekete ja ka kogu jahutussüsteemi probleemide
vastu on jahutusvedeliku sage vahetamine (hiljemalt kahe aasta tagant) ning ainult parim
saadaolev jahutusvedelik on piisavalt hea.
Ventilaatori mootoril hakkavad häält tegema puksid ning kuluvad ära harjad ning kollektor.
Soojendusradika eemaldamine Protsess on küllaltki aega- ja vaevanõudev. Erinevate aastakäikude mudelitel võib olla
soojendusradikani jõudmine veidi erinev, samuti erinevad praktikute töövõtted -
vanematel mudelitel tuleks eemaldada kojameeste mootor koos hoovastikuga, mõni soovitab
konditsioneeri külmaainest tühjaks pumbata, teine leiab, et saab hakkama ka ilma.
Põhimõtteliselt tuleb toetuda järgmistele pidepunktidele: teha kapoti all piisavalt ruumi,
saamaks ventilaatori mootori korpust eemaldada
teada, kui palju on võimalik konditsioneeri aurusti korpust liigutada
(seda juhul, kui külmaainet välja ei pumpaks)
Saab Safety Recall Mõne aasta eest kutsus Saab tagasi 1992 - 1994 aasta 9000 mudelid turvapatjade kontrolliks.
(Tootja kampaania nr.708). Kontroll oli tarvilik, sest lekkivast salongiradikast
oleks kuum jahutusvedelik tilkunud otse turvapatjade kontrollmoodulile.
Kaitsmaks juhtmoodulit võimaliku lekke puhul kuuma jahutusvedeliku ja
sellest tuleneva lühise eest paigaldati moodulile väike plastist katus.
Varasemad salongiradikad olid alumiiniumist, plastist otsavannidega ning
lekked tekkisid pahatihti kohtades, kus plast ja alumiinium kohtusid.
Hiljuti tuli Saab välja uuendatud, täisalumiiniumist salongiradikaga, mille
eluiga on märgatavalt pikem.
|