_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
banner
ajalugu tehnilised andmed klubi lugemist ittgroup
_ mudelid _ ohutus _ viited _ pildid _
foorum varuosad
FOORUM VARUOSAD

SAAB 9000 ajalugu

Esimese 20 autotootmise aasta jooksul tootis Saab ainult väikseid autosid. Suurem mudel - Saab 99 - tuli alles 1967. aastal, kuid see sai alusplatvormiks tulevaste mudelite arendamisele. Nii algaski see Saab 99 EMS-iga ja jätkus Saab 99 Turbo ja Saab 900-ga. Mõtted uuest veelgi suuremast mudelist hakkasid liikuma 1974. aastal. Energiakriisi varjus hakkas esile kerkima ruumikam ja energiasäästlikum Saab - Saab 9000. Esimene Saab 9000 tuli tootmisliinilt mais 1984 - pärast 10 miljoni kilomeetri läbimist erinevates testimisoludes teedel. Katsetamine toimus maskeeritud 900-ga - Saab 9000 eelkäija. Esimene Saab 9000 Turbo 16 kerenumbriga 1001 on eksponaadina välja pandud Saabi muuseumis. Umbes aasta hiljem tuli välja Saab 9000i - sissepritsega mootoriga versioon. Saab 9000 loodi koostöös Fiat Croma, Lancia Thema ja Alfa Romeo 164 arendusega, mis on tuntud ka kui "Type 4" projekt. Projekti lõpus ei sujunud koostöö enam ja lõpptulemused on autod küllaltki erineva välimusega, kuid siiski on olemas ka ühiseid jooni (Lancia Thema - Saab 9000). Kere, mis on tehtud umbes 155 osast, ühilduvad ainult umbes 10 osaga. Saab 9000 disainis itaallane Giorgetto Giugiaro.

Saab 9000 Turbo pandi tõsiselt proovile oktoobris 1986, kus toimus testimine Talladega ringrajal "The Long Run", millest võttis osa kolm äsja tootmisliinilt väljunud Saab 9000 Turbo't. Sõideti maksimaalkiirusega peaaegu kolm nädalat järjest. Tulemuseks oli 100 000 km läbimine keskmise kiirusega 210 km/h, mis sisaldas aega tankimiseks, juhi vahetuseks ja teeninduseks. Selle testi käigus tehti 21 rahvusvahelist kiiruserekordit. SAAB 9000 müügile tulid kasuks ka mitmed turvalisuse testide võidud ja Rootsi suurima kindlustuskontserni Folksami auhind "Rootsi turvaliseim auto", mille SAAB 9000 on võitnud mitmel korral. SAAB ajaloost võib lisaks lugeda üht lühireferaati, mille saatis Kaupo (tänud talle selle eest).

Saab 9000 sedaanversioon tuli tootmisliinilt 1988 talvel - Saab 9000 CD 4-ukseline sedaan. Aastal 1992 tuli tootmisesse juba uuendatud kerega Saab 9000 CS ja samal ajal uuendati ka mudelite CC ja CD esiosasid, mis asendati moodsama CS variandiga. Uuendusena teravdati esiosa koos väiksemate esituledega ja disainiti ümber tagaosa. Peamine muudatuste põhjus oli turvalisuse tõstmine. 1993 tutvustas SAAB AERO mudelit, mis on enamuse 9000 omanike unistus :). AERO on varustatud 2,3l Turbomootoriga, arendades võimsust 225 hj, sportvedrustusega, sportistmetega jne. SAAB 9000 tootmine jätkus aastani 1998, kus see asendati mudeliga SAAB 9-5.

1984 SAAB 9000 CC Turbo 16
1985 SAAB 9000 CC i
1988 SAAB 9000 CD/CDE
1991 SAAB 9000 CS/CSE
1993 SAAB 9000 AERO


SAAB 9000 aastad
SAAB Museum'ist


Aasta 1985
Peale Saab 9000 pressikonverentsi Kolmården Game Parkis 24. mail 1984 oli nõudmine uue Saabi järele üle ootuste kõrge. Tellimusnimekiri oli pikk juba enne esimese masina tootmisliinilt maha veeremist augustis 1984 (1985 mudel). Algselt olid kõik autod varustatud 2-liitrise 16 klapiga (kahe nukvõlliga) turbomootoriga.

Aasta 1986
Mingeid suuri muudatusi 9000 teisel tootmisaastal ei tehtud. Tutvustati laiemaid suure kiirusega rehve 205/55VR15 ja uusi külgmisi suunatulesid. Võimalik oli eritellimusel paigaldada keerulisem juhtkompuuter. Aasta jooksul anti käiku ka ilma turbota, 9000i 16 klapiga mootor. Sissepritsega mootor arendas võimsust 130 hj (1985 cc) ja omas elektroonilist süüdet ning löögiandurit (?).

Aasta 1987
Oluline uuendus 1987. aastal oli vesijahutusega turbo. Vesijahutus tõstis oluliselt turbo töökindlust. Turvalisuse alane uuendus sel aastal oli ABS (Antilock Braking System). Anti käiku uus 4-käiguline automaatkäigukast ja katalüsaator lisati auto standardvarustusse. Esiistmed varustati muudetava võimsusega istmesoojendusega ja Inglismaa jaoks loodi eriväljalase 9000 SE, mis oli polsterdatud naha ja pähklipuiduga.

Aasta 1988
Standardvarustusena said kõik mudelid automaatsed eelpingutatud turvavööd (Saabi järjekordne turvalisusealane innovatsioon). 1987 hilissügisel anti pidulikult välja uus 9000 CD - 9000 sedaanversioon. Mudeli esitlus toimus 1988 jaanuaris Nices. CD versiooni käsitleti kui luksusautot (diplomaadi auto), mis näitas prestiiži.
CD oli saadaval ainult Turbo mootoriga, mis oli varustatud uue ja täielikult arvuti poolt juhitud elektroonilise süütesüsteemiga. Uuel süsteemil - DI (Direct Ignition) - oli iga küünal oma süütepool, mis muutis küünalde jagajad ja liikuvad osad ebavajalikuks. Stockholm Motorshow'l 1988 veebruaris näidati Saab 9000 Talladegat. Mudel oli mõeldud Rootsi turule ja omas jäigemat vedrustust ning musta ja tumehalli nahksisustust. Lisavarustusena oli võimalik tellida ka katuseluuk.

Aasta 1989
Mootorite võimsust tõsteti 125 hj -> 130 hj sissepritsega mootoritel ja 160 hj -> 165 hj turbomootoritel. 9000 Talladega mootor arendas 175 hj võimsust. Saab DI süsteem oli nüüd kõigil turbolaadimisega mootoritel. Alates 1988. aasta sügisest varustati kõik mudelid katalüsaatori ja lambda sensoriga. Võimalusel sai tellida mugavad elektrooniliselt reguleeritavad esiistmed. Turvalisuse huvides varustati mudelid võimsama piduritulega. 9000 CD oli nüüd võimalik osta ka ilma turbota - sissepritsega mootoriga, mida esitleti Birminghami Motorshow'l oktoobris 1988.

Aasta 1990
Tutvustati uut 2,3-liitrist (2290cc) balantsvõllidega nelja silindrilist mootorit. Sissepritsega Saab DI süsteemiga varustatud mootori võimsus oli 150 hj. 9000 Talladega omas nüüd mootorit võimsusega 185 hj, kolme kodaraga kergmetallist 16" velgi ja uut tagaspoilerit. 9000 Talladegat hakati müüma ka Inglismaal nime all 9000 Carlsson (rallilegend Erik Carlsson'ilt pärit hüüdnimega "på taket"). Tippmudeliks oli 9000 CDE kergmetallvelgedega, esimeste udutulede ja nahk/puit sisuga.

Aasta 1991
2,3-liitrine Turbo mootor forsseeriti võimsuseni 200 hj. Uus mootor viis edasi uut 9000 T16S Aerot, mis asendas 9000 Talladega. Välimuselt muutusid kõik 1991. aasta 9000 CD mudelid. Esiosa sai väikese kalde ja tuled suurema pinna. Mugavuse ja turvalisuse huvides lisati kõigile 9000 mudelitele külgjõu tugevdatud kaitsed ja elektrostaatilised salongi õhufiltrid. Mõnedel mudelitel oli ka juhi turvapadi ja Saab TCS (Traction Control System) süsteem.

Aasta 1992
Suurim muudatus 1992. aastal oli uue mudeli - viieukselise 9000 CS - turule tulek. Mudelil oli madalam esiosa ja neli esituld, mis erinesid pool- ja täistulede jaoks. Uus tagaosa oli täiustatud ja tugevdatud, tõstmaks auto üldist turvalisust. Katalüsaatorid said standardiks kõikidel Saabi mudelitel kõikidel turgudel. Saab tutvustas esimesena uut CFC-vaba konditsioneeri. Kõigil Rootsis, Euroopas (va. Inglismaa) ja USA-s müüdavatel mudelitel oli ABS standardvarustuses. Kõigil mudelitel paigaldati katuseluuk standardvarustusena. 1992. aasta kevadel oli müügil erimudel 9000 Griffin, mis oli varustatud kogu võimaliku luksvarustusega (saadaval ainult automaatkäigukastiga).

Aasta 1993
Uus oluline uuendus Saabil oli mootori juhtsüsteem "Trionic", mis juhtis süüdet, kütuse sissepritset ja turbo ülerõhku. Tutvustati uut madalsurve turbomootorit, mis oli võimalik valida mõlemale mudelile 9000 CS ja 9000 CD. Mootor arendas võimsust 150 hj.
Ühtlustati mudelivalik ja kõigil turgudel jäid nendeks CS/CSE ja CD/CDE. 1992 oktoobris Paris Salon'il näidati kiireimat Saabi - 9000 Aero. 2,3 turbomootor oli saadaval 225 hj ja 240 hj.

Aasta 1994
Sel aastal lisati soojust neelav esiklaas. Standardvarustuses hakkasid olema elektriaknad, elektripeeglid ja juhi turvapadi. Kõrvalistuja turvapatja oli võimalik tellida lisana. Uus madalsurveturbo (LPT) arendas võimsust 170 hj. Lisaks täiustati ka käigukasti.

Aasta 1995
Tutvustati General Motorsi algatust - 201 hj V6 mootorit, mida võis leida ka Opel Omegal (Vauxhall). Auto varustati juhi turvapadjaga ja reguleeritava rooliga. Veojõukontroll TCS tehti standardiks Aerol ja V6-l. Enamikele mudelitele paigaldati standardina uus alarm ja vargavastane süsteem.

Aasta 1996
"Ecopower" rakendati kõigil turbomootoritel, sõltumata sellest, kas tegemist oli madalsurve- või kõrgsurveturboga. 2,3 sissepritsega mootor asendati 150 hj 2,0 LPT (light pressure turbo) mootoriga. Rootsi turul varustati mootoreid elektrilise mootorisoojendusega. Enamikele mudelitele võeti standardvarustusena kasutusele uus vargavastane süsteem koos immobilaiseriga.

Aasta 1997
1997 oli 50. aastapäev Saabil, mida tähistati 9000 erimudeliga. Erimudelil oli nahale pressitud Saabi klassikalise lennuki sümbol. Mudel oli varustatud kergmetallist velgedega ja spetsiaalse puit-nahk rooliga. Rootsis oli mudeli nimeks Jubileum ja teistel turgudel Anniversary. 9000 oli varustatud 150 hj, 170 hj või 200 hj turbomootoritega. Ilma turbota mootor oli 130 hj ja V6 mootor eemaldati enamikelt turgudelt.

Aasta 1998
CS-mudeli viimane aasta. Palju autosid müüdi Anniversary versioonina.