(Tänud Kaupole, kes selle mulle saatis)
2. SISSEJUHATUS
Lühend SAAB tähendab rootsi keeles Svenska Aeroplan Aktiebolaget. 
  Algselt oli firma tegevuseks lennukite ehitamine, kuid pärast II maailmasõda 
  alustati ka autode tootmist. Põhjusteks olid suur puudus sõiduautodest, 
  kuna Saksa autosid ei olnud võimalik osta, ja SAAB'i ümberorienteerumine 
  rahuajale, mille tagajärjel lennukitehased seisma jäid. SAAB Automobile 
  AB käesoleva aja seisundit kirjeldab üldjoontes Lisa 1 (http://www.saab.com).
Käesolevas referaadis on püütud vaadelda SAAB sõiduautode 
  müügitulemusi ning lühidalt ühe või teise uuenduse 
  mõju müüginumbritele. Samuti on välja toodud tema peamise 
  konkurendi, Volvo, eeliseid.
  3. MÜÜGIEDU
Kuna sõna müügiedu on defineeritav mitmeti, siis käesolev 
  peatükk on loodud kajastamaks autori seisukohta selle väljendi kohta. 
  Nimelt on sõna müügiedu antud referaadis kasutatud kirjeldamaks 
  ka automüügi ebarahuldavaid tulemusi. Sel puhul aga koos selgitustega. 
  Referaadi pealkiri on valitud tahtlikult "SAAB sõiduautode müügiedu", 
  et jätta esmapilgul mulje nagu SAAB'ide müük oleks kulgenud pidevalt 
  probleemideta. Referaadiga lähemalt tutvudes aga on võimalik näha, 
  et see nii ei ole. Tegelikkuses on SAAB autosid saatnud paljud ebaõnnestumised, 
  mille põhjuseid käesolevas referaadis ka põgusalt vaadeldakse.
  4. SAAB'I MUDELITE MÜÜGITULEMUSED.
4.1. SAAB 92
  Juba oma esimestel tegutsemisaastatel said SAAB'i tootjad aru, et selleks, et 
  autot edukalt müüa peab ostja saama valida erinevate modifikatsioonide 
  vahel. Esimesed SAAB'id värviti eranditult roheliseks ning neil puudusid 
  paljud võimalused, mida said kasutada teiste automarkide eelistajad. 
  Näiteks ei olnud mudelil 92 üldse pakiruumi. Aga juba 1952. aastal 
  toodi välja mudel 92B, millele oli juba pagasiruumi luuk lisatud ja mille 
  puhul sai valida piiratud värvigammat ja tellida ka katuseluuki (1995.a. 
  Tehnika Kõigile, 1995, nr. 1). Kuna aga esimene mudel valmis erakorralises 
  kitsikuses, siis see erilist tuntust ei saavutanud. Osalt võib põhjuseks 
  tuua ka konkurendi Volvo turuosa hõivamise strateegiat, mille käigus 
  1944. aasta, seega veidi enne SAAB-i esimese mudeli tulekut kehtestati uuele 
  Volvo PV444-le dumping-hind 4400 Rootsi krooni.
4.2. SAAB 93
  Mudelit 93 esitleti 1956. aastal. See mudel oli varustatud kolmesilindrilise 
  mootori ja parandatud vedrustusega, kõne alla tuli ka neljakäiguline 
  käigukast. Mudelil 93F riputati uksed kere külge esiserva pidi. Neid 
  autosid oli juba võimalik eksportida USA-sse, Portugali ja Hispaaniasse. 
  Alates mudelitest 93 ja 93F algab ka SAAB'i jaoks võidusõitudest 
  aktiivsema osavõtu aeg, mis aitas tublisti kaasa müügile eriti 
  just USA-s, kus valitses suurte ja kiirete autode buum. 1960. aasta lõpuks 
  oli SAAB võitnud 18 maailmamainega rallit. Autoajaloolaste arvates aga 
  pole SAAB tegelikult turgu võita üritanud niivõrd sportliku 
  poolega kui just praktilise ja omalaadse autona. SAAB'ide müügile 
  Euroopas aitas eriti kaasa ökonoomsus, kergus ja suur pagasiruumi mahutavus.
 4.3. SAAB 95
  1995. aasta ajakirja Tehnika Kõigile andmetel toodi esimene universaalkerega 
  mudel SAAB 95 välja 1959. aastal ja see rõhutas veelgi SAAB'i püüdlemisi 
  näidata end kui praktilist autot. Seda ka saavutati, sest väikese 
  universaali kandevõimeks saadi erakordselt hea 500 kg. Samuti oli mudel 
  95 varustatud võimsama mootoriga. Kuigi universaalkerega SAAB oli ennekõike 
  orienteeritud Euroopa turule, olid tema väliskujus tuntavad tugevad ameerikalikud 
  mõjud.
4.4. SAAB 96
  Ajakirja Tehnika Kõigile 1995. aasta 1. nr. põhjal olid esimesed 
  "üheksakümne kuued" endiselt kahetaktiliste mootoritega 
  ja kolmekäiguliste käigukastidega. Ent peagi lisati neljakäiguline 
  käigukast ja Fordi V4 mootor. Mudelit 96 toodeti 1980. aastani ja tervelt 
  547 000 autot. Mudeleid 92, 93, 95 ja 96 kokku toodeti 730 607 tükki, mille 
  põhjal võib öelda, et SAAB 96 oli loetletuist edukaim (autori 
  arvamus).
4.5. SAAB 98, Sonett II ja Sonett III
  Selle taas universaalkerega mudeli prototüüp ehitati Itaalia kerefirma 
  Caggiola, kuid tänu suurtele majandusraskustele seeriatootmiseni ei jõutud.
  Vaatamata pidevatele majandusraskustele tegeles SAAB ka sportautode tootmise 
  ja ka võistlemisega. Sportauto Sonett II tuli välja 1966. aastal, 
  esialgu kahetaktilisena ning hiljem neljataktilise V4 mootoriga, tänu millele 
  tuli teha olulisi muudatusi nii väliskujus kui ka tehnilise poole pealt. 
  Uus modifikatsioon sai nimeks Sonett III. Autosid Sonett II ja Sonett III toodeti 
  tervelt 10 326. ([http://www.saabusa.com/models.html])
4.6. SAAB 99
  Mudel 99 tõi kaasa palju uuendusi ning seetõttu oli selle mudeli 
  läbimüük suur, ent mitte nii suur kui mudeli loojad lootsid. 
  Esmakordselt said ostjale kättesaadavaks elektrilised istmesoendused ja 
  esitulede pesu. Samuti arendati kaheliitrist jõuallikat, mis USA turu 
  jaoks saavutas 110 hobujõudu ning hiljem lisandus turbo, mis viis võimsuse 
  145 hobujõuni. Müügitulemused aga jäid arvatavasti kesiseks 
  tänu uue SAAB'i omanäolisusele ja ekstsentrilisele väliskujule 
  ning USA-s kehtivatele kõrgetele turvalisusenõuetele. SAAB'i ajaloolane 
  Graham Cowland on oma intervjuus Suurbritannia teleajakirjale Top Marquea öelnud, 
  et vajaliku turvalisustaseme saavutamiseks ei olnud 99-l piisavalt pikkust.
4.7. SAAB 900
  Suurbritannia telesaatele Top Marques antud intervjuus ütleb SAAB'i ajaloolane 
  Graham Cowland, et SAAB 900 on teinud SAAB'i heaks rohkem kui ükski teine 
  mudel.
  Tänu USA turvastandarditele muudeti mudelit 99 nii palju, et sellest sai 
  uus 900. Kuna esialgu pälvis mudel SAAB 900 vaid leige vastuvõtu, 
  siis otsustasid SAAB'i insenerid seda ümber teha, lisades automaatse veojõu 
  kontrolleri. 1984. aastal ehitas SAAB oma 100 000. turbolaadimisega auto. SAAB 
  900 kõrghetk oli tõenäoliselt aasta 1991, mil töötati 
  välja uus turbolaadimine, mis tõi kaasa võimsuse kasvu 175-le 
  hobujõule. 1994. aastal vahetati 900 välja uue 900-ga. Selleks 
  ajaks oli esimese generatsiooni SAAB 900 toonud SAAB'ile juurde palju väga 
  erinevaid kliente, kuid peamine SAAB'i maine muutumise suund oli just eksklusiivsuse 
  ja kvaliteedi poole. (http://www.saabusa.com/models.html/saab900)
  Teise generatsiooni 900 tuli välja 1994. aastal ning see ei olnud lihtsalt 
  parandatud variant, vaid täiesti uus, igati kaasaegne mudel. Samas oli 
  see ka esimene SAAB, mis valmis koostöös suurima autoettevõttega 
  maailmas, General Motorsiga. Võib vaielda, kas SAAB kaotas oma isikupära 
  tänu GM-i osalusele või mitte, ent uued kapitalimahutused aitasid 
  kahtlemata välja töötada paremaid autosid nii müügi 
  kui ka tehnilise külje pealt. SAAB'i tootmis-strateegia on koostöös 
  General Motorsiga muutunud luksuslikkuse poole, mida kajastab hulgaline standardvarustuse 
  komplekt. Samas aga ei ole kaotatud ka sportlikku külge.
  4.8. SAAB 9000
  SAAB 9000 sündis 1984. aastal tänu koostööle Fiat'iga. Vaatamata 
  algsetele lootustele ehitada SAAB 9000, Fiat Croma, Alfa Romeo 164 ja Lancia 
  Thema samale põhjale, olid lõpuks nende autode vahel vahetatavad 
  vaid mõned üksikud detailid. SAAB 9000 on püüdnud rõhuda 
  just sportlikule ja mugavale ostjaskonnale. SAAB 9000 reklaamikampaania käigus 
  tehti Talladega kiirusrajal Alabama, USA-s 1986. aastal 21 rahvusvahelist kiiruserekordit. 
  SAAB 9000 müügile tulid kasuks ka mitmed turvalisusetestide võidud 
  ja Rootsi suurima kindlustuskontserni Folksami auhind "Rootsi turvaliseim 
  auto", mille SAAB 9000 on võitnud mitmel korral. (http://www.saabusa.com/models.html/saab9000)
  Kuna aga SAAB 9000 väliskujust oli kadunud pea-aega igasugune omapära 
  ja ekstravagantsus, siis ei saanud müügitulemused olema nii suured 
  nagu oodatud ning mudel 9000 ei saavutanud erilist edu USA-s ning ka Euroopas.
4.9. SAAB 9-5
  Uus mudel 9-5 on töötatud välja 9000 põhjal ning tuli 
  välja 1997. aasta kevadel. Kahtlemata on tegu General Motorsi mõjude 
  auto väliskujus, mis 1998. aasta Eesti Päevalehte tsiteerides "sarnaneb 
  seebikarbile". Ometi on mudelile 9-5 pandud kõrged lootused. Osalt 
  on 9-5 tuginedes interneti koduleheküljele (http://www.saabnet.com) neid 
  lootusi juba täitmagi hakanud, sest eelmisel aastal oli SAAB'ide müük 
  Inglismaal rekordiline. Võrreldes oma eelkäija 9000-ga tunneb 9-5 
  mõneti vähem huvi sportliku poole vastu.
4.10. SAAB 9-3
  SAAB 9-3 on vaid kerge töötlemise läbi teinud 900, millele on tehtud 
  1200 muudatust (Jeremy Clarkson. Top Gear. 1998. nr. 3). Üks peamisi uuendusi 
  on aga SAAB'i astumine suurele diiselmootoriga autode turule. See on esimene 
  kord SAAB'i ajaloos, kus kasutatakse diiselmootorit, ent arvatavasti müügiedu 
  huvides on otsustatud mõningatest tülikatest traditsioonidest loobuda. 
  Samas võib öelda, et tõenäoliselt on 9-3 üldse 
  tehtud mügitulemuste parandamiseks, sest midagi olulist auto ehituses 
  muutunud ei ole ja seega uue mudeli turule toomine on suhteliselt odav (autori 
  arvamus).
  5. SAAB'I MÜÜGIEDU NUMBRITES.
Vaatamata asjaolule, et alates 1989. aastast on pool SAAB Automobile AB aktsiatest 
  kuulunud General Motors Incorporated'ile, ei ole SAAB'ide müügiedu 
  oluliselt paranenud. General Motors oli 1997. aasta lõpuks SAAB'i investeerinud 
  1,2 miljardit USA dollarit. Samas oli SAAB'i 1996. aasta kahjum 227 miljonit 
  dollarit. 1997. aasta esimesel poolel kasvasid müügitulemused 1996. 
  aastaga võrreldes kümme protsenti, ent tõus algas suurest 
  madalseisust (Birna Helgadottir, Eesti Päevaleht, 1998.a.). Hoolimata tõusust 
  1997. aastal, müüdi aasta jooksul vaid veidi üle 100 000 auto.
  SAAB'i kehva seisu rõhutab Volvo edu. Volvo müügikäive 
  1997. aastal oli enam kui 18,5 miljardit Rootsi krooni. (B. Helgadottir, Eesti 
  Päevaleht, 1998.a.). Samas on Rootsi valitsus Volvot soosiva hoiakuga, 
  soodustades Volvode väljavedu. Samuti on tehtud politseile ettekirjutused, 
  mille kohaselt uute autodena võidakse osta vaid Volvo S40-id, kuna ükski 
  teine auto (ka väljaspool Rootsit toodetud) ei vasta kehtestatud nõuetele. 
  (G. Palström, autori intervjuu, 1997).
  Lootust andev on Suurbritannia turg, kus 1995. aasta esimese viie kuu jooksul 
  oli SAAB'ide müük rekordiline, ületades isegi 1989. aasta viie 
  esimese kuu taseme, mis oli Suurbritannia senine rekord. (Will Edwin-Jones, 
  UK Sales Latest, http://www.saabnet.com, 1995.)
  Peamised müügilootused on pandud mudelile 9-5, mille esialgsed tulemused 
  on loodetust väiksemad. SAAB'i ootus 1998. aastaks on kahjum, kuna suuri 
  summasid pannakse mudeliarendusele ja turustamisele. (B. Helgadottir, Eesti 
  Päevaleht 1998.a). Samas aga loodab General Motors, et 1999-l või 
  2000-l aastal jõutakse kindlasti kasumisse.
  SAAB'i müügitulemuste ebarahuldavas tasemes võib näha 
  ka kõrget omahinda, kuigi viimasel ajal on tehtud tööd selle 
  alandamiseks. SAAB'i peamise konkurendi Volvo müügihind on praeguseks 
  momendiks SAAB'iga umbes samal tasemel.
  Eesti turul aga oli SAAB 1996. aasta seisuga kindlustanud positsiooni vaid sääraste 
  eksklusiivautode ees nagu Jaguar, Cadillac ja Alfa Romeo (Autorevüü, 
  1997, nr. 2. lk. 25).
  SAAB pole oma marketingi üles ehitanud niivõrd sportlikkusele, kui 
  just sõnadele "unikaalne" ja "eristatav" (A. Swift, 
  Top Marques, 1995.). Tundub aga, et ka need sõnad hakkavad kaotama oma 
  mõju.
  6. SAAB AUTOMOBILE AB JA GENERAL MOTORS INC.
Alates 1989. aastast kuulub 50 protsenti SAAB Automobile AB aktsiatest General 
  Motorsile, mis on teinud SAAB'i suuri investeeringuid. Kuna General Motorsi 
  kasum langes 1997. aastal kolmandiku võrra, siis pööratakse 
  rohkem tähelepanu ka SAAB'i kahjumile. (B. Helgadottir, Eesti Päevaleht, 
  1998.). Praegune koostöö SAAB'i ja General Motorsi vahel on viinud 
  vaid SAAB'i omanäolisuse langusele, mis omakorda ei kutsu seda autot suhteliselt 
  kõrge hinnaga ostma.
  Oluline osa on juba 1998. aastaks koostööl mootorite vallas, sest 
  mudelile SAAB 9-3 on paigutatud Opeli Ecotec diiselmootor, millega loodetakse 
  leida suurt ostjaskonda üha laieneval diiselautoturul.
  7. PROGNOOS SAAB AUTOMOBILE AB TULEVIKUKS
Et vähendada kahjumit, plaanitakse veelgi tihedamat koostööd 
  ning loodetakse erilist edu saavutada ühiste kerepõhjade abil. On 
  avaldatud arvamust, et aastaks 2000 võtab GM üle ka teise poole 
  SAAB'i sõiduautode tootmisest (Mudeliaasta 1997, Autorevüü 
  Autokataloog, 1997.). Rootslased ise arvavad, et SAAB'i saab päästa 
  vaid ime.
  8. KOKKUVÕTE
SAAB pole kogu oma eksisteerimise jooksul olnud eriti edukas. Pigem on toodetud 
  omanäolisi ja eksklusiivseid autosid. Müügiedu on püütud 
  saavutada radikaalsete uuendustega tehnoloogia vallas, kuid sageli on need püüded 
  kandnud loodetust vähem vilja. SAAB pole eriti püüdnud turgu 
  võita sportliku küljega, kuid turustuses on kasutatud sõnu 
  "unikaalne" ja "eristatav". Alates 1989. aastast kuulub 
  pool SAAB'ist General Motorsile ja tänu tihedale koostööle on 
  hakanud SAAB eemalduma oma varasemast imagost. SAAB'i müügiedu on 
  hakanud aeglaselt paranema tänu tugevale mudeliarendusele, mida lubab teha 
  just General Motorsi suur kapital. Osalt võib aga kesise müügiedu 
  taga näha kõrget omahinda ning Rootsi valitsuse Volvot soosivat 
  poliitikat. Tulevikuprognoos on vähe lootustandev, sest on avaldatud arvamust, 
  et aastaks 2000 võtab General Motors üle ka teise poole SAAB'ist.
  Autori oma panus käesolevasse tööse on peamiselt andmete kompaktses 
  esitamises ja kõrvutamises, kuna selliseid koondmaterjale pole peaaegu 
  võimalik leida. On püütud läheneda probleemidele kasutatud 
  materjalide põhjal veidi teisest vaatenurgast. Näiteks Volvo müügieeliste 
  osas on küsitletud Rootsi politseinikku, kelle teenistusautoks oli SAAB 
  9000.
  9. KASUTATUD KIRJANDUS
Helgadottir, B. Kas SAAB'i saab päästa?-Eesti Päevaleht, 12. 
  veebruar 1998, lk. 4
Mudeliaasta 1997. -Autorevüü Autokataloog, 1997, lk. 139.
Automüük müügifirmade lõikes 1996. aastal. -Autorevüü, 
  1997, nr. 2, lk. 25.
Andrew Swift: Top Marques, videosalvestus, 1995.
Graham Cowland: Top Marques, videosalvestus, 1995.
Jeremy Clarkson: Top Gear, videosalvestus, 1998.
Gunnar Palström: Autori intervjuu, üleskirjutus, Stockholm, 27. august 
  1997.
SAAB. Models. 
  [http://www.saabusa.com/models.html]
SAAB. General Information. 
  [http://www.saab.com]
SAAB. GB Sales. 
  [http://www.saabnet.com]
SAAB enne "üheksakümne ühte". -Tehnika Kõigile, 
  1995, nr. 1, lk. 33-35.
  Lisa 1
  SAAB Automobile AB üldandmed
  SAAB Automobile AB on autotootja asukohaga Trollhättan, Rootsi. Asutatud 
  iseseisva ettevõttena: Jaanuar 1, 1990, järgides ühisettevõtte 
  lepingut Saab-Scania AB ja General Motors Inc. vahel.
Osalus: 50-50 Investor AB ja General Motors
  Peakorter: Trollhättan, Rootsi
  Töötajate arv: 9,482 (Detsember 1997)
  Müüdud autode arv: 100,200 (1997)
  Saab 900: 65,700
  Saab 9000: 27,700
  Saab 9-5: 6,800
Mudelid: Saab 9-3 S/SE - 3ukseline Coupe, 5ukseline & Kabriolett 
  Saab 9000 - 5ukseline CS/CSE
  Saab 9-5 - 4ukseline S/SE
Mootorid: 2.0 l - 130-185 hj
  2.2 TiD - 115 hj
  2.3 l - 150-225 hj
  2.4 3.0 l V6 - 200 hj
Toodang ja teised tegevused:
Trollhättan: Kered, värv ja lõplik Saab 9000, Saab 9-3 and 
  Saab 9-5 montaazh
  Södertälje: 2.0 ja 2.3 liitrised mootorid kõigile mudelitele
  Gothenburg: Manuaalkäigukast kõigile mudelitele
  Nyköping: Varuosade ja lisaseadmete keskus
  Uusikaupunki: SAAB 9-3 Cabriolet montaazh Valmeti tehases Soomes
 SAAB MOTO-CAR'S SALE'S PROGRESS
Tauno Mõts
Summary
  SAAB is an abbreviation of Swedish name Svenska Aeroplan Aktiebolaget. In the 
  early days SAAB was a manufacturer of aeroplanes. After the World War II it 
  started to produce moto-cars, but it did not become very successful, because 
  there were very little ressources in SAAB's hands. The report has treated problems 
  that might have caused the low sales. It also contains some innovations that 
  have helped SAAB to improve the sales in the USA or other countrys and regards 
  the sales strategys of the SAAB's main competitor, Volvo. SAAB's low sales numbers 
  may be caused by high prime costs and the Swedish covernments policy that is 
  supporting Volvo's export. SAAB has always manufactured original and sporty 
  moto-cars and has used the words "unique" and "distinctive" 
  in theyr marketing. Since 1989 50 percent of SAAB has belonged to the world's 
  largest car-company, the General Motors Incorporated. Thanks to the big investments 
  that GM has made, SAAB is increasing in sales, but also losing it's image as 
  an exclusive car, because of the GM's effect on SAAB's design. In the future, 
  SAAB is hoping even bigger collaboration with GM. There have been thoughts that 
  GM may take over the whole SAAB Automobile AB in the year 2000.