(Tänud Kaupole, kes selle mulle saatis)
2. SISSEJUHATUS
Lühend SAAB tähendab rootsi keeles Svenska Aeroplan Aktiebolaget.
Algselt oli firma tegevuseks lennukite ehitamine, kuid pärast II maailmasõda
alustati ka autode tootmist. Põhjusteks olid suur puudus sõiduautodest,
kuna Saksa autosid ei olnud võimalik osta, ja SAAB'i ümberorienteerumine
rahuajale, mille tagajärjel lennukitehased seisma jäid. SAAB Automobile
AB käesoleva aja seisundit kirjeldab üldjoontes Lisa 1 (http://www.saab.com).
Käesolevas referaadis on püütud vaadelda SAAB sõiduautode
müügitulemusi ning lühidalt ühe või teise uuenduse
mõju müüginumbritele. Samuti on välja toodud tema peamise
konkurendi, Volvo, eeliseid.
3. MÜÜGIEDU
Kuna sõna müügiedu on defineeritav mitmeti, siis käesolev
peatükk on loodud kajastamaks autori seisukohta selle väljendi kohta.
Nimelt on sõna müügiedu antud referaadis kasutatud kirjeldamaks
ka automüügi ebarahuldavaid tulemusi. Sel puhul aga koos selgitustega.
Referaadi pealkiri on valitud tahtlikult "SAAB sõiduautode müügiedu",
et jätta esmapilgul mulje nagu SAAB'ide müük oleks kulgenud pidevalt
probleemideta. Referaadiga lähemalt tutvudes aga on võimalik näha,
et see nii ei ole. Tegelikkuses on SAAB autosid saatnud paljud ebaõnnestumised,
mille põhjuseid käesolevas referaadis ka põgusalt vaadeldakse.
4. SAAB'I MUDELITE MÜÜGITULEMUSED.
4.1. SAAB 92
Juba oma esimestel tegutsemisaastatel said SAAB'i tootjad aru, et selleks, et
autot edukalt müüa peab ostja saama valida erinevate modifikatsioonide
vahel. Esimesed SAAB'id värviti eranditult roheliseks ning neil puudusid
paljud võimalused, mida said kasutada teiste automarkide eelistajad.
Näiteks ei olnud mudelil 92 üldse pakiruumi. Aga juba 1952. aastal
toodi välja mudel 92B, millele oli juba pagasiruumi luuk lisatud ja mille
puhul sai valida piiratud värvigammat ja tellida ka katuseluuki (1995.a.
Tehnika Kõigile, 1995, nr. 1). Kuna aga esimene mudel valmis erakorralises
kitsikuses, siis see erilist tuntust ei saavutanud. Osalt võib põhjuseks
tuua ka konkurendi Volvo turuosa hõivamise strateegiat, mille käigus
1944. aasta, seega veidi enne SAAB-i esimese mudeli tulekut kehtestati uuele
Volvo PV444-le dumping-hind 4400 Rootsi krooni.
4.2. SAAB 93
Mudelit 93 esitleti 1956. aastal. See mudel oli varustatud kolmesilindrilise
mootori ja parandatud vedrustusega, kõne alla tuli ka neljakäiguline
käigukast. Mudelil 93F riputati uksed kere külge esiserva pidi. Neid
autosid oli juba võimalik eksportida USA-sse, Portugali ja Hispaaniasse.
Alates mudelitest 93 ja 93F algab ka SAAB'i jaoks võidusõitudest
aktiivsema osavõtu aeg, mis aitas tublisti kaasa müügile eriti
just USA-s, kus valitses suurte ja kiirete autode buum. 1960. aasta lõpuks
oli SAAB võitnud 18 maailmamainega rallit. Autoajaloolaste arvates aga
pole SAAB tegelikult turgu võita üritanud niivõrd sportliku
poolega kui just praktilise ja omalaadse autona. SAAB'ide müügile
Euroopas aitas eriti kaasa ökonoomsus, kergus ja suur pagasiruumi mahutavus.
4.3. SAAB 95
1995. aasta ajakirja Tehnika Kõigile andmetel toodi esimene universaalkerega
mudel SAAB 95 välja 1959. aastal ja see rõhutas veelgi SAAB'i püüdlemisi
näidata end kui praktilist autot. Seda ka saavutati, sest väikese
universaali kandevõimeks saadi erakordselt hea 500 kg. Samuti oli mudel
95 varustatud võimsama mootoriga. Kuigi universaalkerega SAAB oli ennekõike
orienteeritud Euroopa turule, olid tema väliskujus tuntavad tugevad ameerikalikud
mõjud.
4.4. SAAB 96
Ajakirja Tehnika Kõigile 1995. aasta 1. nr. põhjal olid esimesed
"üheksakümne kuued" endiselt kahetaktiliste mootoritega
ja kolmekäiguliste käigukastidega. Ent peagi lisati neljakäiguline
käigukast ja Fordi V4 mootor. Mudelit 96 toodeti 1980. aastani ja tervelt
547 000 autot. Mudeleid 92, 93, 95 ja 96 kokku toodeti 730 607 tükki, mille
põhjal võib öelda, et SAAB 96 oli loetletuist edukaim (autori
arvamus).
4.5. SAAB 98, Sonett II ja Sonett III
Selle taas universaalkerega mudeli prototüüp ehitati Itaalia kerefirma
Caggiola, kuid tänu suurtele majandusraskustele seeriatootmiseni ei jõutud.
Vaatamata pidevatele majandusraskustele tegeles SAAB ka sportautode tootmise
ja ka võistlemisega. Sportauto Sonett II tuli välja 1966. aastal,
esialgu kahetaktilisena ning hiljem neljataktilise V4 mootoriga, tänu millele
tuli teha olulisi muudatusi nii väliskujus kui ka tehnilise poole pealt.
Uus modifikatsioon sai nimeks Sonett III. Autosid Sonett II ja Sonett III toodeti
tervelt 10 326. ([http://www.saabusa.com/models.html])
4.6. SAAB 99
Mudel 99 tõi kaasa palju uuendusi ning seetõttu oli selle mudeli
läbimüük suur, ent mitte nii suur kui mudeli loojad lootsid.
Esmakordselt said ostjale kättesaadavaks elektrilised istmesoendused ja
esitulede pesu. Samuti arendati kaheliitrist jõuallikat, mis USA turu
jaoks saavutas 110 hobujõudu ning hiljem lisandus turbo, mis viis võimsuse
145 hobujõuni. Müügitulemused aga jäid arvatavasti kesiseks
tänu uue SAAB'i omanäolisusele ja ekstsentrilisele väliskujule
ning USA-s kehtivatele kõrgetele turvalisusenõuetele. SAAB'i ajaloolane
Graham Cowland on oma intervjuus Suurbritannia teleajakirjale Top Marquea öelnud,
et vajaliku turvalisustaseme saavutamiseks ei olnud 99-l piisavalt pikkust.
4.7. SAAB 900
Suurbritannia telesaatele Top Marques antud intervjuus ütleb SAAB'i ajaloolane
Graham Cowland, et SAAB 900 on teinud SAAB'i heaks rohkem kui ükski teine
mudel.
Tänu USA turvastandarditele muudeti mudelit 99 nii palju, et sellest sai
uus 900. Kuna esialgu pälvis mudel SAAB 900 vaid leige vastuvõtu,
siis otsustasid SAAB'i insenerid seda ümber teha, lisades automaatse veojõu
kontrolleri. 1984. aastal ehitas SAAB oma 100 000. turbolaadimisega auto. SAAB
900 kõrghetk oli tõenäoliselt aasta 1991, mil töötati
välja uus turbolaadimine, mis tõi kaasa võimsuse kasvu 175-le
hobujõule. 1994. aastal vahetati 900 välja uue 900-ga. Selleks
ajaks oli esimese generatsiooni SAAB 900 toonud SAAB'ile juurde palju väga
erinevaid kliente, kuid peamine SAAB'i maine muutumise suund oli just eksklusiivsuse
ja kvaliteedi poole. (http://www.saabusa.com/models.html/saab900)
Teise generatsiooni 900 tuli välja 1994. aastal ning see ei olnud lihtsalt
parandatud variant, vaid täiesti uus, igati kaasaegne mudel. Samas oli
see ka esimene SAAB, mis valmis koostöös suurima autoettevõttega
maailmas, General Motorsiga. Võib vaielda, kas SAAB kaotas oma isikupära
tänu GM-i osalusele või mitte, ent uued kapitalimahutused aitasid
kahtlemata välja töötada paremaid autosid nii müügi
kui ka tehnilise külje pealt. SAAB'i tootmis-strateegia on koostöös
General Motorsiga muutunud luksuslikkuse poole, mida kajastab hulgaline standardvarustuse
komplekt. Samas aga ei ole kaotatud ka sportlikku külge.
4.8. SAAB 9000
SAAB 9000 sündis 1984. aastal tänu koostööle Fiat'iga. Vaatamata
algsetele lootustele ehitada SAAB 9000, Fiat Croma, Alfa Romeo 164 ja Lancia
Thema samale põhjale, olid lõpuks nende autode vahel vahetatavad
vaid mõned üksikud detailid. SAAB 9000 on püüdnud rõhuda
just sportlikule ja mugavale ostjaskonnale. SAAB 9000 reklaamikampaania käigus
tehti Talladega kiirusrajal Alabama, USA-s 1986. aastal 21 rahvusvahelist kiiruserekordit.
SAAB 9000 müügile tulid kasuks ka mitmed turvalisusetestide võidud
ja Rootsi suurima kindlustuskontserni Folksami auhind "Rootsi turvaliseim
auto", mille SAAB 9000 on võitnud mitmel korral. (http://www.saabusa.com/models.html/saab9000)
Kuna aga SAAB 9000 väliskujust oli kadunud pea-aega igasugune omapära
ja ekstravagantsus, siis ei saanud müügitulemused olema nii suured
nagu oodatud ning mudel 9000 ei saavutanud erilist edu USA-s ning ka Euroopas.
4.9. SAAB 9-5
Uus mudel 9-5 on töötatud välja 9000 põhjal ning tuli
välja 1997. aasta kevadel. Kahtlemata on tegu General Motorsi mõjude
auto väliskujus, mis 1998. aasta Eesti Päevalehte tsiteerides "sarnaneb
seebikarbile". Ometi on mudelile 9-5 pandud kõrged lootused. Osalt
on 9-5 tuginedes interneti koduleheküljele (http://www.saabnet.com) neid
lootusi juba täitmagi hakanud, sest eelmisel aastal oli SAAB'ide müük
Inglismaal rekordiline. Võrreldes oma eelkäija 9000-ga tunneb 9-5
mõneti vähem huvi sportliku poole vastu.
4.10. SAAB 9-3
SAAB 9-3 on vaid kerge töötlemise läbi teinud 900, millele on tehtud
1200 muudatust (Jeremy Clarkson. Top Gear. 1998. nr. 3). Üks peamisi uuendusi
on aga SAAB'i astumine suurele diiselmootoriga autode turule. See on esimene
kord SAAB'i ajaloos, kus kasutatakse diiselmootorit, ent arvatavasti müügiedu
huvides on otsustatud mõningatest tülikatest traditsioonidest loobuda.
Samas võib öelda, et tõenäoliselt on 9-3 üldse
tehtud mügitulemuste parandamiseks, sest midagi olulist auto ehituses
muutunud ei ole ja seega uue mudeli turule toomine on suhteliselt odav (autori
arvamus).
5. SAAB'I MÜÜGIEDU NUMBRITES.
Vaatamata asjaolule, et alates 1989. aastast on pool SAAB Automobile AB aktsiatest
kuulunud General Motors Incorporated'ile, ei ole SAAB'ide müügiedu
oluliselt paranenud. General Motors oli 1997. aasta lõpuks SAAB'i investeerinud
1,2 miljardit USA dollarit. Samas oli SAAB'i 1996. aasta kahjum 227 miljonit
dollarit. 1997. aasta esimesel poolel kasvasid müügitulemused 1996.
aastaga võrreldes kümme protsenti, ent tõus algas suurest
madalseisust (Birna Helgadottir, Eesti Päevaleht, 1998.a.). Hoolimata tõusust
1997. aastal, müüdi aasta jooksul vaid veidi üle 100 000 auto.
SAAB'i kehva seisu rõhutab Volvo edu. Volvo müügikäive
1997. aastal oli enam kui 18,5 miljardit Rootsi krooni. (B. Helgadottir, Eesti
Päevaleht, 1998.a.). Samas on Rootsi valitsus Volvot soosiva hoiakuga,
soodustades Volvode väljavedu. Samuti on tehtud politseile ettekirjutused,
mille kohaselt uute autodena võidakse osta vaid Volvo S40-id, kuna ükski
teine auto (ka väljaspool Rootsit toodetud) ei vasta kehtestatud nõuetele.
(G. Palström, autori intervjuu, 1997).
Lootust andev on Suurbritannia turg, kus 1995. aasta esimese viie kuu jooksul
oli SAAB'ide müük rekordiline, ületades isegi 1989. aasta viie
esimese kuu taseme, mis oli Suurbritannia senine rekord. (Will Edwin-Jones,
UK Sales Latest, http://www.saabnet.com, 1995.)
Peamised müügilootused on pandud mudelile 9-5, mille esialgsed tulemused
on loodetust väiksemad. SAAB'i ootus 1998. aastaks on kahjum, kuna suuri
summasid pannakse mudeliarendusele ja turustamisele. (B. Helgadottir, Eesti
Päevaleht 1998.a). Samas aga loodab General Motors, et 1999-l või
2000-l aastal jõutakse kindlasti kasumisse.
SAAB'i müügitulemuste ebarahuldavas tasemes võib näha
ka kõrget omahinda, kuigi viimasel ajal on tehtud tööd selle
alandamiseks. SAAB'i peamise konkurendi Volvo müügihind on praeguseks
momendiks SAAB'iga umbes samal tasemel.
Eesti turul aga oli SAAB 1996. aasta seisuga kindlustanud positsiooni vaid sääraste
eksklusiivautode ees nagu Jaguar, Cadillac ja Alfa Romeo (Autorevüü,
1997, nr. 2. lk. 25).
SAAB pole oma marketingi üles ehitanud niivõrd sportlikkusele, kui
just sõnadele "unikaalne" ja "eristatav" (A. Swift,
Top Marques, 1995.). Tundub aga, et ka need sõnad hakkavad kaotama oma
mõju.
6. SAAB AUTOMOBILE AB JA GENERAL MOTORS INC.
Alates 1989. aastast kuulub 50 protsenti SAAB Automobile AB aktsiatest General
Motorsile, mis on teinud SAAB'i suuri investeeringuid. Kuna General Motorsi
kasum langes 1997. aastal kolmandiku võrra, siis pööratakse
rohkem tähelepanu ka SAAB'i kahjumile. (B. Helgadottir, Eesti Päevaleht,
1998.). Praegune koostöö SAAB'i ja General Motorsi vahel on viinud
vaid SAAB'i omanäolisuse langusele, mis omakorda ei kutsu seda autot suhteliselt
kõrge hinnaga ostma.
Oluline osa on juba 1998. aastaks koostööl mootorite vallas, sest
mudelile SAAB 9-3 on paigutatud Opeli Ecotec diiselmootor, millega loodetakse
leida suurt ostjaskonda üha laieneval diiselautoturul.
7. PROGNOOS SAAB AUTOMOBILE AB TULEVIKUKS
Et vähendada kahjumit, plaanitakse veelgi tihedamat koostööd
ning loodetakse erilist edu saavutada ühiste kerepõhjade abil. On
avaldatud arvamust, et aastaks 2000 võtab GM üle ka teise poole
SAAB'i sõiduautode tootmisest (Mudeliaasta 1997, Autorevüü
Autokataloog, 1997.). Rootslased ise arvavad, et SAAB'i saab päästa
vaid ime.
8. KOKKUVÕTE
SAAB pole kogu oma eksisteerimise jooksul olnud eriti edukas. Pigem on toodetud
omanäolisi ja eksklusiivseid autosid. Müügiedu on püütud
saavutada radikaalsete uuendustega tehnoloogia vallas, kuid sageli on need püüded
kandnud loodetust vähem vilja. SAAB pole eriti püüdnud turgu
võita sportliku küljega, kuid turustuses on kasutatud sõnu
"unikaalne" ja "eristatav". Alates 1989. aastast kuulub
pool SAAB'ist General Motorsile ja tänu tihedale koostööle on
hakanud SAAB eemalduma oma varasemast imagost. SAAB'i müügiedu on
hakanud aeglaselt paranema tänu tugevale mudeliarendusele, mida lubab teha
just General Motorsi suur kapital. Osalt võib aga kesise müügiedu
taga näha kõrget omahinda ning Rootsi valitsuse Volvot soosivat
poliitikat. Tulevikuprognoos on vähe lootustandev, sest on avaldatud arvamust,
et aastaks 2000 võtab General Motors üle ka teise poole SAAB'ist.
Autori oma panus käesolevasse tööse on peamiselt andmete kompaktses
esitamises ja kõrvutamises, kuna selliseid koondmaterjale pole peaaegu
võimalik leida. On püütud läheneda probleemidele kasutatud
materjalide põhjal veidi teisest vaatenurgast. Näiteks Volvo müügieeliste
osas on küsitletud Rootsi politseinikku, kelle teenistusautoks oli SAAB
9000.
9. KASUTATUD KIRJANDUS
Helgadottir, B. Kas SAAB'i saab päästa?-Eesti Päevaleht, 12.
veebruar 1998, lk. 4
Mudeliaasta 1997. -Autorevüü Autokataloog, 1997, lk. 139.
Automüük müügifirmade lõikes 1996. aastal. -Autorevüü,
1997, nr. 2, lk. 25.
Andrew Swift: Top Marques, videosalvestus, 1995.
Graham Cowland: Top Marques, videosalvestus, 1995.
Jeremy Clarkson: Top Gear, videosalvestus, 1998.
Gunnar Palström: Autori intervjuu, üleskirjutus, Stockholm, 27. august
1997.
SAAB. Models.
[http://www.saabusa.com/models.html]
SAAB. General Information.
[http://www.saab.com]
SAAB. GB Sales.
[http://www.saabnet.com]
SAAB enne "üheksakümne ühte". -Tehnika Kõigile,
1995, nr. 1, lk. 33-35.
Lisa 1
SAAB Automobile AB üldandmed
SAAB Automobile AB on autotootja asukohaga Trollhättan, Rootsi. Asutatud
iseseisva ettevõttena: Jaanuar 1, 1990, järgides ühisettevõtte
lepingut Saab-Scania AB ja General Motors Inc. vahel.
Osalus: 50-50 Investor AB ja General Motors
Peakorter: Trollhättan, Rootsi
Töötajate arv: 9,482 (Detsember 1997)
Müüdud autode arv: 100,200 (1997)
Saab 900: 65,700
Saab 9000: 27,700
Saab 9-5: 6,800
Mudelid: Saab 9-3 S/SE - 3ukseline Coupe, 5ukseline & Kabriolett
Saab 9000 - 5ukseline CS/CSE
Saab 9-5 - 4ukseline S/SE
Mootorid: 2.0 l - 130-185 hj
2.2 TiD - 115 hj
2.3 l - 150-225 hj
2.4 3.0 l V6 - 200 hj
Toodang ja teised tegevused:
Trollhättan: Kered, värv ja lõplik Saab 9000, Saab 9-3 and
Saab 9-5 montaazh
Södertälje: 2.0 ja 2.3 liitrised mootorid kõigile mudelitele
Gothenburg: Manuaalkäigukast kõigile mudelitele
Nyköping: Varuosade ja lisaseadmete keskus
Uusikaupunki: SAAB 9-3 Cabriolet montaazh Valmeti tehases Soomes
SAAB MOTO-CAR'S SALE'S PROGRESS
Tauno Mõts
Summary
SAAB is an abbreviation of Swedish name Svenska Aeroplan Aktiebolaget. In the
early days SAAB was a manufacturer of aeroplanes. After the World War II it
started to produce moto-cars, but it did not become very successful, because
there were very little ressources in SAAB's hands. The report has treated problems
that might have caused the low sales. It also contains some innovations that
have helped SAAB to improve the sales in the USA or other countrys and regards
the sales strategys of the SAAB's main competitor, Volvo. SAAB's low sales numbers
may be caused by high prime costs and the Swedish covernments policy that is
supporting Volvo's export. SAAB has always manufactured original and sporty
moto-cars and has used the words "unique" and "distinctive"
in theyr marketing. Since 1989 50 percent of SAAB has belonged to the world's
largest car-company, the General Motors Incorporated. Thanks to the big investments
that GM has made, SAAB is increasing in sales, but also losing it's image as
an exclusive car, because of the GM's effect on SAAB's design. In the future,
SAAB is hoping even bigger collaboration with GM. There have been thoughts that
GM may take over the whole SAAB Automobile AB in the year 2000.